Zarejestruj się, aby otrzymać kartę dostępu, skorzystać
z infrastruktury sieci Energi
i zostać członkiem
"Społeczności eMobility"
Odbierz kartę dostępu w naszej siedzibie lub podaj adres do korespondencji, a zbliżeniową kartę autoryzacyjną otrzymasz pocztą
Aby móc skorzystać z punktów ładowania Sieci ENERGA wymagana jest rejestracja. Wypełnij wniosek o wydanie karty.
Karty wydawane są bezpłatnie.
Instrukcja korzystania z ogólnodostępnych terminali szybkiego oraz półszybkiego ładowania w ramach Sieci ENERGA dostępna jest na terminalu ładowania.
W przypadku awarii terminala lub kłopotów z zalogowaniem możesz zgłosić problem korzystając z dwóch kanałów komunikacji: serwis telefoniczny lub przesłanie wiadomości poprzez formularz kontaktowy. Zgłaszanie awarii
Standardy ładowania można najogólniej podzielić na dwie grupy: standardy ładowania prądem zmiennym (AC) i prądem stałym (DC).
Standardy ładowania prądem zmiennym – AC (nazywane półszybkimi):
Ładowanie odbywa się za pośrednictwem prostownika wbudowanego w samochodzie (ładowarki pokładowej), który zamienia prąd zmienny na stały. Moc ładowarki pokładowej ogranicza tutaj moc z jaką może być ładowany pojazd.
W Europie najczęściej spotykane są dwa standardy półszybkiego ładowania:
1) SAE J1772 (IEC Typ 1) – standard półszybkiego ładowania prądem zmiennym o mocy do 7,2 kW. Umożliwia ładowanie jednofazowe z gniazda instalacji domowej bądź z terminala półszybkiego ładowania. Spotykane na polskim rynku samochody wyposażone w gniazdo zgodne ze standardem Typ 1 to na przykład: Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Mitsubishi i-Miev, Mitsubishi Outlander PHEV, Opel Ampera, Toyota Prius Plug in Hybrid.
2) VDE-AR-E 2623-2-2 (IEC Typ 2, zwany również Mennekes) – standard półszybkiego ładowania prądem zmiennym z użyciem ładowarki pokładowej. Pozwala na pracę jednej (3,6/7,2 kW) lub trzech faz (11, 22 lub 44 kW). Standard Typ 2 oraz jego rozwinięcie w standard ładowania szybkiego - CCS Combo 2 wspierają producenci europejscy: Audi, BMW, VW, Porshe. W gniazdo Typ 2 wyposażone są również samochody Tesla Motors.
Typ 1 oraz Typ 2 pozwalają na naładowanie pojazdu w czasie od 2 do nawet 8 godzin (czas ładowania zależy jednocześnie od mocy terminala, jak i ładowarki pokładowej samochodu).
Standardy ładowania prądem stałym – DC (nazywane szybkimi):
Akumulator pojazdu ładowany jest bezpośrednio z terminala ładowania. Ładowanie odbywa się z pominięciem ładowarki pokładowej.
W Europie funkcjonują równolegle standardy CHAdeMO i Combo 2.
1) CHAdeMO - ładowanie szybkie prądem stałym. CHAdeMO to standard japoński. W tym standardzie można ładować auto z maksymalną mocą 62,5 kW: napięcie 500VDC i prąd maksymalny 125A. Do samochodów EV zgodnych z CHAdeMO należą m.in.: Nissan Leaf, Nissan e-NV200, Mitsubishi I-MiEV, Mitsubishi Outlander P-HEV, Citroen C-Zero, Peugeot iOn czy Kia Soul EV.
2) CSS Combo 2 – Combo 2 to standard IEC 62196-2 Typ 2, rozszerzony o część stałoprądową do ładowania za pośrednictwem zewnętrznych szybkich ładowarek o mocach rzędu 100 kW. Rozwiązanie umożliwia ładowanie akumulatorów aut elektrycznych z gniazda jedno- lub trójfazowego (z ładowarką na pokładzie) oraz prądem stałym o dużym natężeniu (z zewnętrzną ładowarką, 850V i 200A) przy użyciu jednego złącza.
W przypadku CHAdeMO i CCS Combo 2 naładowanie pojazdu do 80% trwa około 20 – 30 min.
Ponadto Tesla Motors posiada swój dedykowany standard ładowania szybkiego nazywany Tesla DC supercharging.
Aby zwiększyć możliwości korzystania z różnych terminali ładowania producenci samochodów umieszczają często w pojeździe dwa gniazda ładowania w różnych standardach, np. Nissan Leaf posiada gniazdo Typ 1 oraz gniazdo szybkiego ładowania CHAdeMO.
Czas ładowania zależy przede wszystkim od standardu terminala ładowania, którego używamy do ładowania pojazdu. Jeżeli jest to terminal szybki (CHAdeMO lub CCS Combo 2) czas ładowania wyniesie ok. 30-40 minut i naładujemy pojazd do ok. 80%. Istotna dla użytkownika może okazać się informacja, że terminal ładowania szybkiego zmniejsza prąd ładowania im bardziej naładowany jest akumulator pojazdu. Innymi słowy ładowanie od 80% do 100% może trwać tyle samo czasu co naładowanie od 30% do 80%.
Jeśli jest to terminal półszybki – czas ładowania może wynieść nawet do 8 godzin i jest on zależny od mocy ładowarki pokładowej samochodu.
Występuje oczywiście zależność czasu ładowania od pojemności akumulatora w danym pojeździe – im większy akumulator ma nasz pojazd – tym dłużej będziemy musieli go ładować.
Tak, w takiej sytuacji użytkownik powinien posiadać przewód/przejściówkę, za pomocą którego podłączy swój samochód. Część producentów dołącza takie przewody do pojazdów już w momencie ich sprzedaży.
Wszyscy producenci dołączają do samochodów podstawowy przewód do ładowania, który pozwala podłączyć pojazd do zwykłego domowego gniazda 230 V (standard SCHUKO), a z drugiej strony zakończony jest wtykiem obsługiwanym przez nasz samochód.
UWAGA! Tu należy pamiętać o sprawdzeniu w instrukcji pojazdu czy nasza domowa instalacja elektryczna spełnia wymagania producenta naszego samochodu!
Jest niczym innym jak 1 lub 3-fazowym prostownikiem wbudowanym we wnętrzu pojazdu elektrycznego. To właśnie dzięki niej możemy podłączyć nasz pojazd do gniazda prądu zmiennego w naszym domu bądź do półszybkiego terminala ładowania.
Pamiętajmy, że ładowanie akumulatora naszego pojazdu zawsze odbywa się prądem stałym – różnica polega na tym, że w przypadku ładowarek szybkich (CHAdeMO i CCS Combo 2) „prostowanie” prądu odbywa się w stacji ładowania, a w przypadku terminalna w standardzie Type1, Type2, bądź gniazda w domu – to ładowarka pokładowa zamienia prąd zmienny (AC) na stały (DC). Ładowarka pokładowa jest elementem niewidocznym dla użytkownika pojazdu. Od jej mocy zależy szybkość ładowania ze źródeł prądu zmiennego.
Energa-Obrót S.A. świadczy kompleksową usługę dostawy, instalacji i serwisu
terminali ładowania samochodów elektrycznych.
Nasza oferta skierowana jest zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych.
"Społeczność emobility" tworzą właściciele samochodów elektrycznych, użytkownicy Sieci punktów ładowania ENERGA, Klienci usługi carsharingu oraz pasjonaci tematyki związanej z elektryczną mobilnością.
Korzyści jakie oferuje członkostwo to przede wszystkim możliwość wymiany poglądów na Forum, otrzymywanie informacji o awariach punktów ładowania Sieci ENERGA (subskrypcja na e-mail/sms), cykliczny pakiet ciekawostek ze świata pojazdów elektrycznych, zaproszenia do udziału w wydarzeniach promujących samochody elektryczne.
Dla osób, które otrzymały kartę dostępu do punktów ładowania Sieci ENERGA, Energa-Obrót S.A. automatycznie utworzy Konto Użytkownika na Portalu „Społeczności emobility” - zaloguj się.
Aby zostać członkiem "Społeczności emobility" - zarejestruj się.
Zadzwoń do nas